Przejdź do głównej zawartości

Bajka „Z pamiętnika Puni” Autorka: Punia.

Czym jest szlachetność? Bajka wigilijna dla małych mebelków.

Już od bardzo dawna, wszystkim wiadomym jest, że raz w roku, w dniu Wigilii Bożego Narodzenia, równo o północy, zwierzęta przemawiają ludzkim głosem. Nie przyjmujemy tej prawdy z obawy o to, co możemy usłyszeć od naszych „milusińskich” na nasz własny temat.

 
      Trzeba być ostrożnym, bo kot Roni w Wigilię może się wygadać...
Jednak tylko najstarsi mistrzowie – stolarze wiedzą, że w tym wyjątkowym dniu, tę moc, mówienia ludzkim głosem, posiadają również nasze domowe meble.
Fotelik Zenio też może przemówić w tym wyjątkowym dniu...
Pewnego roku, w tym dniu, o tej wyjątkowej porze, postanowiłam to sprawdzić.

Mój kot Roni przechadzał się jak zwykle, między pokojami domu, dostojnie jak paw. Każdy krok wydawał się pewny i przemyślany. Przemykał bezszelestnie i dumnie.
To znowu Roni...
Z narożnika pokoju dotarł do mnie jakiś hałas a potem głos.
– Cóż za szlachetność w tych kocich ruchach.
Ku memu największemu zdziwieniu zobaczyłam, że to mój stary druh, fotelik klubowy Zenio, wyraził swoją osobliwą opinię.
A to znowu fotelik Zenio w narożniku...pokoju.
– Co ty wiesz o szlachetności. Ja jestem szlachetny. Szlachetność  jest we mnie. –Powiedział dębowy stół.
– Szlachetność to materiał z jakiego jestem zbudowany. To drewno dębowe, twarde i wytrzymałe. To ślady słońca i deszczu, wiatru, suszy i powodzi, to rysunek, układ słojów i błyszcze. W końcu to ślady czasu, szlachetna barwa, plamy, patyna i przebarwienia.
Szlachetny dębowy stół.
– W życiu nie słyszałam większej bzdury – Oburzyła się sofa Balbina. – Szlachetność, to komfort. To uczucie zapadania się w siedzisku i wrażenie otulenia, bezpieczeństwa. To służba ludziom, tak, aby pragnęli spędzać z tobą jak najwięcej czasu.
Szlachetna sofa Balbina.
– Już nie mogę tego słuchać! – włączył się do rozmowy blat kuchenny. – Szlachetność to musi być coś ważnego! Coś praktycznego, bez czego trudno się obyć. O szlachetności decyduje, twoja przydatność dla człowieka. Ja na przykład wykończony jestem laminatem. Ludzie mogą na mnie przygotowywać swoje potrawy, bez obawy, że się porysuję, przebarwię, lub zamoczę. To właśnie jest szlachetność.
Blat kuchenny się nie przedstawił. Wiemy tylko, że został okryty laminatem.
Mały Zeniu, poczuł się mocno zdezorientowany. W jego głowie kołatała się jedna myśl. –Czym właściwie jest ta szlachetność?
Nagle olśniło go. – Wiem! ­­– Krzyknął. Szlachetność to…
Właśnie wybiła pierwsza w nocy...
I tu rozległ się dźwięk bicia zegara, oznajmiając, że właśnie minęła godzina 1.00. Oznaczało to, że zarówno zwierzęta jak i meble zamilkły do następnego roku.

Przez pewien czas byłam trochę rozczarowana tym, że nie usłyszałam, co właściwie zrozumiał fotelik Zeniu.

Jednak po pewnym czasie i ja zrozumiałam:


Szlachetność dla każdego z nas może oznaczać coś zupełnie innego. I to jest wspaniałe. Dzięki temu, mimo różnic, które nas dzielą, każdy z nas może być na swój sposób szlachetny.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Białe plamy na blacie stołu lakierowanego...

Chciałbym się podzielić z Wami informacją, jaką otrzymałem od Pani Doroty, uczestniczki mojego szkolenia z materiałoznawstwa dla sprzedawców mebli. Pani Dorota postanowiła sprawdzić, czy metoda usuwania białych plam i kółek z powierzchni lakierowanej opisana w części I wpisu, dotyczącego mebli lakierowanych i olejowanych, o której mówię również w czasie mojego szkolenia, rzeczywiście działa. Fot.1 Blat stołu przed usunięciem plam Białe plamy i kółka na powierzchniach lakierowanych powstają od wody i alkoholi wysokoprocentowych. Często określamy je jako pochodzące od gorących szklanek, kubków itd. Pani Dorota po szkoleniu napisała: Witam, tak jak obiecałam na szkoleniu, przesyłam informacje na temat usunięcia plam z mojego stołu. Nie ukrywam, że musiałam się troszkę uzbroić w cierpliwość ale dzięki wielkie, poskutkowałoŸ˜ƒ. W załączniku przesyłam zdjęcia mojego stołu przed i po metodzie żelazko, ściereczka i odrobina wody. Wiadomo ma swoje lata i widać ślady zarysow

Jeśli ma być komfortowo, to co ma się znaleźć w siedzisku kanapy? A jeśli ma być tanio... a jeśli trwałość siedziska jest najważniejsza...?

Pianki poliuretanowe. 1. Pianka tapicerska poliuretanowa (PU, PUR) typu T Fot.1 Skład pianek typu T. Pianki typu T powstają ze spieniania ropopochodnego poliuretanu. Pianka ta może mieć różne kolory, zależnie od użytego barwnika. Jest podstawową pianką stosowaną w meblach tapicerowanych. Jej najważniejszą cechą jest gęstość. To ta cecha decyduje o przydatności oraz o zastosowaniu konkretnej pianki. Oznaczenie gęstości jest jednocześnie częścią symbolu pianki. Dla przykładu pianka T30 oznacza piankę tapicerską poliuretanową o gęstości 30 kg/m3.  Jeśli weźmiemy kostkę (sześcian), której krawędzie będą miały długość 1m x 1m x 1m, to kostka ta będzie ważyła 30 kg. W przypadku pianki T35, kostka będzie ważyła 35 kg a w przypadku pianki T25, ta sama kostka będzie miała wagę 25 kg. Jest to dość ważne, ponieważ producent kupując piankę, płaci za kilogramy. Można to zinterpretować w ten sposób, że kupując taką samą objętość pianki T25, zamiast T35, producent zaoszczędzi równo

Jak to możliwe, że folia PET tak skutecznie udaje Akryl? Czy folia PCV rysuje się, czy nie?

Dzisiaj kolejne okleiny oraz ich właściwości ważne dla użytkowników oraz sprzedawców mebli.... •        Folia PCV Folię PCV możemy spotkać również pod nazwami  folia termoelastyczna lub membranowa. Wykonana jest z polichlorku winylu (związek ropopochodny). Jej zadaniem jest, jak mi się wydaje, imitowanie lakieru na frontach i elementach wykonanych z MDF. Ponieważ folia ta jest elastyczna, doskonale nadaje się do wypełniania frezów i zaokrągleń. Fot.1 Wypełnione frezowania w MDF folią PCV Fot.2 Frezowanie we froncie z MDF oklejone folią PCV W elementach meblowych rozpoznamy ją po sposobie oklejenia obrzeży. To jedyny rodzaj okleiny, który pokrywa powierzchnię elementu meblowego oraz wszystkie jego krawędzie.    Fot.3 i 4 Na zdjęciach widać jak folia PCV okleja powierzchnię płaską oraz wszystkie krawędzie (fotografia z prawej ze strony http://www.marex.pl/) Możliwe jest to dzięki technologii nakładania folii termokurczliwej. Strona „lewa” elementu